На мою думку,
урок літератури в школі – найцінніший сплав кращих надбань науки про мистецтво
слова та про мистецтво творення людської душі, з якого вчитель добуває щоденно
диво: народження Духу, Істини. Чим краще організований і проведений урок літератури, тим ґрунтовнішою
буде літературна освіта учнів.
Нині, коли
йдеться про низький рівень читацької культури, дуже часто можна почути: «Винні
самі учні, не хочуть нічого читати, не мають бажання навчатися, їх ніщо не
цікавить». Хочу нагадатитим, які нарікають на учнів, вислів англійського
професора – психолога Е.Стоуна: «…педагогічні невдачі дуже часто приписують недолікам того, хто навчається,
і дуже рідко – недосконалості методів навчання».
Яким же повинен бути сучасний урок літератури, щоб на
ньому «не були винними самі учні»?
Учитель
повинен завжди й у всьому спонукати учнів до роботи думки й неухильно вести їх
до самостійного мислення. Це зумовило вибір методичної теми « Проблемне навчання на уроках зарубіжної літератури як
засіб формування пізнавальних і творчих здібностей учнів»
Весь навчальний процес намагаюся проаналізувати. Для цього шукаю такі форми, способи його організації, які апелюють до власного досвіду школяра ("Обери позицію", "Коло думок", "Млинок.Сміття.Валіза"), активізувати його емоційно-інтелектуальну сферу ("Мистецькі асоціації", "Пароль", "Палітра почуттів"), залучають до процесу пізнання, щоб учень не відсиджував урок, а відчував власну причетність до всього, що відбувається.
Пропоную такі форми роботи на різних етапах уроку:
І. Початок уроку –
«розминка»
vЕпіграф;
v “Дивувати!”
v “Палітра емоцій”
v “Відстрочена відгадка”
ІІ. Контрольно-підготовчий етап
v“Лови помилку”
v “Бліц-опитування”
v “Орфографічна дуель”
v Фактологічний диктант
v “Ділова гра”
v “Проблемний діалог”
v “Кластер”
ІІІ. Рефлексія
v“Відстрочена відгадка”
v Есе (5-хвилинний твір)
vПовернення до епіграфа
v “Кошик”
v “Млинок.Сміття.Валіза”
Презентація
– роздум
про прочитану
книжку
План презентації:
ü1-й
слайд “Слайд - визнання”
(інформація про обраний твір, автора, пояснення вибору книжки)
ü
2-й слайд “Основа твору – доля герою”
ü
3-й слайд “Про найголовніше”
ü
4-й слайд “Рядок, над яким варто задуматися”
ü
5-й слайд “Рядок,який неможливо читати без сліз”
ü
6-й слайд “Над цими рядками я сміявся
(-лася) від душі”
ü
7-й слайд “Чим
привабив мене твір”
ü
8-й слайд “Мої маленькі відкриття”(Чим мене привабила книга)
Останній слайд “
Кому я раджу прочитати книгу”
«Це – безглуздо», - зауважив досвід.
“Це – марно”, - обрізала гордість.
“Спробуй!” – шепнула мрія…
Ділове
співробітництво - основний принцип моєї
педагогічної діяльності. Працюю так , щоб діти були співавторами уроку, спрямовую учнів
до пошукової роботи. Саме проблемно –
пошуковий метод діяльності на уроці дає змогу врахувати індивідуальні
особливості учня, сприяє його розвиткові.
Це сходинка до профілізації навчання. Наприклад , діти , які навчаються в
музичній школі , проводять підбір музичного супроводу до уроку , готують
повідомлення про видатного композитора тієї країни ,творчість письменника з
якої вивчається( наприклад , вивчаючи творчість польського поета – вигнанця
А.Міцкевича дізнаємося про творчість польського композитора – вигнанця
М.Огінського; роман у віршах « Євгеній Онєгін» О.Пушкіна та однойменна опера
П.Чайковського і т.п.)Учні , які
навчаються в художні й школі та й ті діти , які бачать світ у кольорах
,картинах створюють ілюстрації , які є
прикрасами кожного уроку. Взагалі , завжди , на кожному уроці для кожної дитини
створюю « Ситуацію успіху» :
-
Прекрасно запам,ятовуєш ланцюжок подій – перекажи лаконічно твір ;
-
Добре відчуваєш внутрішній світ героїв – підготуй усне висловлювання
«Кому симпатизує, співчуває письменник»;
- Якщо ти майстер виразного читання – ти герой кожного уроку.
Докладаю всіх зусиль , щоб уроки не були однотипними. Намагаюся, щоб на уроках завжди були питання проблемності,
пошуку,учнівського дослідження,творчої уяви, спостережливості:
- -Урок – літературний портрет (Д.Байрон «Мазепа») ;
- - Урок – дослідження ( Життя і
поезія японського митця М.Басьо ) ;
- - Урок – роздум ( « Своєрідність
розв,язання проблеми батьків і дітей у творі Д.Олдріджа « Останній дюйм»)
- - Урок асоціативного мислення ( « З трояндою в руках …» за творчістю
Г.Гейне )
- - Урок – подорож (« А. Міцкевич.« Кримські сонети»)
- - Урок – диспут ( А.Камю « Чума»,
Л.Толстой « Анна Кареніна»).
-
Інтегровані уроки .
На мою думку,
урок літератури в школі – найцінніший сплав кращих надбань науки про мистецтво
слова та про мистецтво творення людської душі, з якого вчитель добуває щоденно
диво: народження Духу, Істини. Чим краще організований і проведений урок літератури, тим ґрунтовнішою
буде літературна освіта учнів.
Нині, коли
йдеться про низький рівень читацької культури, дуже часто можна почути: «Винні
самі учні, не хочуть нічого читати, не мають бажання навчатися, їх ніщо не
цікавить». Хочу нагадатитим, які нарікають на учнів, вислів англійського
професора – психолога Е.Стоуна:
«…педагогічні невдачі дуже часто приписують недолікам того, хто навчається,
і дуже рідко – недосконалості методів навчання».
Яким же повинен бути сучасний урок літератури, щоб на
ньому «не були винними самі учні»?
Учитель
повинен завжди й у всьому спонукати учнів до роботи думки й неухильно вести їх
до самостійного мислення. Це зумовило вибір методичної теми « Проблемне навчання на уроках зарубіжної літератури як
засіб формування пізнавальних і творчих здібностей учнів»
Весь навчальний процес намагаюся проаналізувати. Для цього шукаю такі форми, способи його організації, які апелюють до власного досвіду школяра ("Обери позицію", "Коло думок", "Млинок.Сміття.Валіза"), активізувати його емоційно-інтелектуальну сферу ("Мистецькі асоціації", "Пароль", "Палітра почуттів"), залучають до процесу пізнання, щоб учень не відсиджував урок, а відчував власну причетність до всього, що відбувається.
Весь навчальний процес намагаюся проаналізувати. Для цього шукаю такі форми, способи його організації, які апелюють до власного досвіду школяра ("Обери позицію", "Коло думок", "Млинок.Сміття.Валіза"), активізувати його емоційно-інтелектуальну сферу ("Мистецькі асоціації", "Пароль", "Палітра почуттів"), залучають до процесу пізнання, щоб учень не відсиджував урок, а відчував власну причетність до всього, що відбувається.
Пропоную такі форми роботи на різних етапах уроку:
І. Початок уроку –
«розминка»
vЕпіграф;
v “Дивувати!”
v “Палітра емоцій”
v “Відстрочена відгадка”
ІІ. Контрольно-підготовчий етап
v“Лови помилку”
v “Бліц-опитування”
v “Орфографічна дуель”
v Фактологічний диктант
v “Ділова гра”
v “Проблемний діалог”
v “Кластер”
ІІІ. Рефлексія
v“Відстрочена відгадка”
v Есе (5-хвилинний твір)
vПовернення до епіграфа
v “Кошик”
v “Млинок.Сміття.Валіза”
«Це – безглуздо», - зауважив досвід.
“Це – марно”, - обрізала гордість.
“Спробуй!” – шепнула мрія…
Презентація
– роздум
про прочитану
книжку
План презентації:
ü1-й
слайд “Слайд - визнання”
(інформація про обраний твір, автора, пояснення вибору книжки)
ü
2-й слайд “Основа твору – доля герою”
ü
3-й слайд “Про найголовніше”
ü
4-й слайд “Рядок, над яким варто задуматися”
ü
5-й слайд “Рядок,який неможливо читати без сліз”
ü
6-й слайд “Над цими рядками я сміявся
(-лася) від душі”
(-лася) від душі”
ü
7-й слайд “Чим
привабив мене твір”
ü
8-й слайд “Мої маленькі відкриття”(Чим мене привабила книга)
Останній слайд “
Кому я раджу прочитати книгу”
«Це – безглуздо», - зауважив досвід.
“Це – марно”, - обрізала гордість.
“Спробуй!” – шепнула мрія…
Ділове
співробітництво - основний принцип моєї
педагогічної діяльності. Працюю так , щоб діти були співавторами уроку, спрямовую учнів
до пошукової роботи. Саме проблемно –
пошуковий метод діяльності на уроці дає змогу врахувати індивідуальні
особливості учня, сприяє його розвиткові.
Це сходинка до профілізації навчання. Наприклад , діти , які навчаються в
музичній школі , проводять підбір музичного супроводу до уроку , готують
повідомлення про видатного композитора тієї країни ,творчість письменника з
якої вивчається( наприклад , вивчаючи творчість польського поета – вигнанця
А.Міцкевича дізнаємося про творчість польського композитора – вигнанця
М.Огінського; роман у віршах « Євгеній Онєгін» О.Пушкіна та однойменна опера
П.Чайковського і т.п.)Учні , які
навчаються в художні й школі та й ті діти , які бачать світ у кольорах
,картинах створюють ілюстрації , які є
прикрасами кожного уроку. Взагалі , завжди , на кожному уроці для кожної дитини
створюю « Ситуацію успіху» :
-
Прекрасно запам,ятовуєш ланцюжок подій – перекажи лаконічно твір ;
-
Добре відчуваєш внутрішній світ героїв – підготуй усне висловлювання
«Кому симпатизує, співчуває письменник»;
- Якщо ти майстер виразного читання – ти герой кожного уроку.
Докладаю всіх зусиль , щоб уроки не були однотипними. Намагаюся, щоб на уроках завжди були питання проблемності,
пошуку,учнівського дослідження,творчої уяви, спостережливості:
- -Урок – літературний портрет (Д.Байрон «Мазепа») ;
- - Урок – дослідження ( Життя і
поезія японського митця М.Басьо ) ;
- - Урок – роздум ( « Своєрідність
розв,язання проблеми батьків і дітей у творі Д.Олдріджа « Останній дюйм»)
- - Урок асоціативного мислення ( « З трояндою в руках …» за творчістю
Г.Гейне )
- - Урок – подорож (« А. Міцкевич.« Кримські сонети»)
- - Урок – диспут ( А.Камю « Чума»,
Л.Толстой « Анна Кареніна»).
-
Інтегровані уроки .
Немає коментарів:
Дописати коментар