На допомогу колегам

На мою думку, урок літератури в школі – найцінніший сплав кращих надбань науки про мистецтво слова та про мистецтво творення людської душі, з якого вчитель добуває щоденно диво: народження Духу, Істини. Чим краще організований  і проведений урок літератури, тим ґрунтовнішою буде літературна освіта учнів.
Нині, коли йдеться про низький рівень читацької культури, дуже часто можна почути: «Винні самі учні, не хочуть нічого читати, не мають бажання навчатися, їх ніщо не цікавить». Хочу нагадатитим, які нарікають на учнів, вислів англійського професора – психолога Е.Стоуна: 
«…педагогічні невдачі дуже часто приписують недолікам того, хто навчається, і дуже рідко – недосконалості методів навчання».

Яким же повинен бути сучасний урок літератури, щоб на ньому «не були винними самі учні»? 
Учитель повинен завжди й у всьому спонукати учнів до роботи думки й неухильно вести їх до самостійного мислення. Це зумовило вибір методичної теми               « Проблемне навчання на уроках зарубіжної літератури як засіб формування пізнавальних і творчих здібностей учнів»
Весь навчальний процес намагаюся проаналізувати. Для цього шукаю такі форми, способи його організації, які апелюють до власного досвіду школяра ("Обери позицію", "Коло думок", "Млинок.Сміття.Валіза"), активізувати його емоційно-інтелектуальну сферу ("Мистецькі асоціації", "Пароль", "Палітра почуттів"), залучають до процесу пізнання, щоб учень не відсиджував урок, а відчував власну причетність до всього, що відбувається.


Пропоную такі форми роботи на різних етапах уроку:

І. Початок уроку –
«розминка»
vЕпіграф;
v “Дивувати!”
v “Палітра емоцій”
v “Відстрочена відгадка”

ІІ. Контрольно-підготовчий етап
v“Лови помилку”
v “Бліц-опитування”
v “Орфографічна дуель”
v Фактологічний диктант
v “Ділова гра”
v “Проблемний діалог”
v “Кластер”

ІІІ. Рефлексія

v“Відстрочена відгадка”
v Есе (5-хвилинний твір)
vПовернення до епіграфа
v “Кошик”
vМлинок.Сміття.Валіза”


Презентація – роздум
про прочитану
книжку 

План  презентації:
ü1-й слайд  “Слайд - визнання” (інформація          про обраний твір, автора, пояснення вибору        книжки)
ü 2-й слайд “Основа твору – доля герою”
ü 3-й слайд “Про найголовніше”
ü 4-й слайд “Рядок, над яким варто                        задуматися”
ü 5-й слайд “Рядок,який неможливо читати          без сліз”
ü 6-й слайд “Над цими рядками я сміявся
  (-лася) від душі”
ü 7-й слайд  “Чим привабив мене твір”
ü 8-й слайд “Мої маленькі відкриття”(Чим             мене привабила книга)
 Останній слайд “ Кому я раджу прочитати книгу”

«Ценеможливо», - сказала причина.

«Цебезглуздо», - зауважив досвід.

“Цемарно”, - обрізала гордість.


“Спробуй!” – шепнула мрія…

Ділове співробітництво  - основний принцип моєї педагогічної діяльності. Працюю так , щоб  діти були співавторами уроку, спрямовую учнів до пошукової роботи. Саме проблемно – пошуковий метод діяльності на уроці дає змогу врахувати індивідуальні особливості учня, сприяє його розвиткові. Це сходинка до профілізації навчання. Наприклад , діти , які навчаються в музичній школі , проводять підбір музичного супроводу до уроку , готують повідомлення про видатного композитора тієї країни ,творчість письменника з якої вивчається( наприклад , вивчаючи творчість польського поета – вигнанця А.Міцкевича дізнаємося про творчість польського композитора – вигнанця М.Огінського; роман у віршах « Євгеній Онєгін» О.Пушкіна та однойменна опера П.Чайковського  і т.п.)Учні , які навчаються в художні й школі та й ті діти , які бачать світ у кольорах ,картинах  створюють ілюстрації , які є прикрасами кожного уроку. Взагалі , завжди , на кожному уроці для кожної дитини створюю « Ситуацію успіху» :
-          Прекрасно запам,ятовуєш ланцюжок подій – перекажи лаконічно твір ;
-          Добре відчуваєш внутрішній світ героїв – підготуй усне висловлювання «Кому симпатизує, співчуває письменник»;
-      Якщо ти майстер виразного читання – ти герой кожного уроку.


     Докладаю всіх зусиль , щоб уроки не були однотипними. Намагаюся, щоб на уроках завжди були питання проблемності, пошуку,учнівського дослідження,творчої уяви, спостережливості:
  • -Урок – літературний портрет (Д.Байрон «Мазепа») ;
  • - Урок – дослідження ( Життя і поезія японського митця М.Басьо ) ;
  • - Урок – роздум ( « Своєрідність розв,язання проблеми батьків і дітей у творі Д.Олдріджа « Останній дюйм»)
  • - Урок асоціативного мислення  ( « З трояндою в руках …» за творчістю Г.Гейне )
  • - Урок – подорож  (« А. Міцкевич.« Кримські сонети»)
  • - Урок – диспут ( А.Камю « Чума», Л.Толстой « Анна Кареніна»).

-          Інтегровані уроки .


Немає коментарів:

Дописати коментар